UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Komunikaty

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
22.06.2021

Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Iłża

Gmina Iłża jest gminą miejsko-wiejską położoną w powiecie radomskim, zamieszkałą przez 14586 mieszkańców - zgodnie z ewidencją ludności.

 Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Iłża:

  • system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;

 

Odbieranie odpadów komunalnych:

niesegregowanych (zmieszanych) odpadów nie rzadziej niż jeden raz na cztery tygodnie,
a w okresie od kwietnia do października:

a) nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z budynków jednorodzinnych z części wiejskiej gminy,

b) nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie z budynków jednorodzinnych z części miejskiej gminy,

c) z budynków wielorodzinnych w zabudowie zwartej nie rzadziej niż 3 razy w tygodniu,

d) z budynków wielolokalowych w zabudowie wielopiętrowej nie rzadziej niż 3 razy
w tygodniu;

 

Odbieranie odpadów segregowanych:

a) odpadów z papieru, w tym z tektury, odpadów opakowaniowych z papieru i odpadów opakowaniowych z tektury, nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie,

b) odpadów ze szkła, w tym odpadów opakowaniowych ze szkła nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie,

c) odpadów metali, w tym odpadów opakowaniowych z metali, odpadów tworzyw sztucznych, w tym odpadów opakowaniowych tworzyw sztucznych oraz odpadów opakowaniowych wielomateriałowych nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie,

d) chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów nie rzadziej niż raz na rok,

e) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie rzadziej niż raz na rok,

f) mebli i odpadów wielkogabarytowych nie rzadziej niż raz na rok,

g) odpadów budowlanych i rozbiórkowych nie rzadziej niż raz na rok,

h) zużytych opon nie rzadziej niż raz na rok,

i) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych nie rzadziej niż jeden raz na cztery tygodnie, a w okresie od kwietnia do października:

 - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z budynków jednorodzinnych z części wiejskiej gminy,

- nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie z budynków jednorodzinnych z części miejskiej gminy,

- z budynków wielolokalowych w zabudowie zwartej i w zabudowie wielopiętrowej nie rzadziej niż raz na tydzień,

j) popiołu i żużla paleniskowego z gospodarstw domowych - w okresie od października
do maja nie rzadziej niż raz na miesiąc.

Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

  •  „Sprawozdania Burmistrza z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” za lata 2013 – 2020 zostały złożone w ustawowym terminie;
  • Dokonano analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2020 i udostępniono je na stronie internetowej Urzędu Gminy;
  • w latach 2013-2019 Gmina Iłża osiągnęła następujące poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w nw. wysokości: 

Obowiązek

Poziomy w latach [%]

2013 r.

2014 r.

2015 r.

2016 r.

2017 r.

2018 r.

2019 r.

recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku

(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku)

18,7/12

22,02/14

24,17/16

21,45/18

22,18/20

31,20/30

39,59/40

recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku

 (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku)

-*/36

100/38

97,20/40

100/42

96,55/45

100/50

100/60

ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku

 (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku)

20,08/50

27,43/50

0/50

0/45

34,27/45

13,15/40

10,34/40

 

*Odbierający odpady z terenu gminy nie odbierali odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

Sprawozdanie za 2020 r. nie zostało jeszcze zweryfikowane przez Marszałka Województwa Mazowieckiego

 Naruszenia i nieprawidłowości:

  • Nie były prowadzone kontrole podmiotów odbierających odpady komunalne oraz nie były weryfikowane oświadczenia podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej odbierających odpady komunalne o spełnianiu wymagań określonych w art. 9 d ustawy
    o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
  • Nie podejmowano działań w stosunku do podmiotów odbierających odpady komunalne, które nie osiągnęły wymaganych poziomów.
  • Nierzetelnie prowadzono weryfikację sprawozdań sporządzanych przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości (zerowe) w zakresie terminowości.
  • Nie podejmowano działań w stosunku do podmiotu który nie przedłożył sprawozdań za lata 2017 i 2018 sporządzanych przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
  • Gmina nie zorganizowała (zgodnie z podjętymi uchwałami)  mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów.
  • Gmina nie zapewniła (zgodnie z podjętymi uchwałami)  odbierania odpadów segregowanych od właściciela nieruchomości zamieszkałej z terenu nieruchomości: chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów - nie rzadziej niż raz na rok.
  • Gmina nie osiągnęła w 2019 r. wymaganego 40% poziomu recyklingu
    i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.

Podjęte działania pokontrolne:

  • Wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Burmistrza Iłży do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych naruszeń.
  • Skierowano wystąpienie pokontrolne do Przewodniczącej Rady Miejskiej w Iłży informujące o stwierdzonych nieprawidłowościach w systemie odbioru odpadów w stosunku do podjętych uchwał.

 

 

 

 

 

 

Opcje strony

do góry