Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z 30 listopada 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Józefów
Miasto Józefów jest gminą miejską położoną w powiecie otwockim i zamieszkałą przez 19 457mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w mieście Józefów:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są z częstotliwością:
- raz w tygodniu – dla budynków wielorodzinnych;
- raz na dwa tygodnie – dla budynków jednorodzinnych;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są z częstotliwością:
- raz w miesiącu – z budynków jednorodzinnych,
- raz w tygodniu – z budynków wielorodzinnych,
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Miasto.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2013-2018 „Sprawozdania Burmistrza Miasta Józefów z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- Burmistrz Miasta Józefów zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta;
- Miasto sporządza analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2017;
- w latach 2012–2017 Miasto Józefów osiągnęło wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
- w latach 2012–2017 Miasto Józefów osiągnęło wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
- w latach 2012-2017 Miasto Józefów osiągnęło wymagane poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
|
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
20,8/10,0 |
32,3/12,0 |
23,1/14,0 |
31,25/16,0 |
27,55/18,0 |
29,84/20,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100/30,0 |
100/36,0 |
100/38,0 |
100/40,0 |
100/42,0 |
100/45,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
5,7/75,0 |
22,3/50,0** |
4,85/50,0 |
1,42/50,0 |
0,81/45,0 |
0,0/45,0 |
* Odbierający odpady z terenu gminy nie odbierali odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- w latach 2013-2018 Miasto nie przeprowadzało kontroli podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- Miasto nie dostosowało umowy na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zakresie selektywnego zbierania odpadów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych fakcji odpadów;
Podjęte działania pokontrolne:
- Wydano zarządzenia pokontrolne zobowiązujące miasto Józefów do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń.