Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 2 sierpnia 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Błonie
Gmina Błonie jest gminą miejsko-wiejską położoną w powiecie warszawskim-zachodnim, zamieszkałą przez 20 836 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Błonie:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są co 2 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są co 4 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej i co tydzień z zabudowy wielorodzinnej;
- odpady zielone od właścicieli nieruchomości odbierane są co 2 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej i co tydzień z zabudowy wielorodzinnej w okresie od kwietnia do listopada;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, prowadzony przez Zakład Usług Komunalnych w Błoniu.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2017 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- Na przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Błonie Burmistrz nakładał kary pieniężne za nieprzekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
- Gmina sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2017. Analizy zostały udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Błoniu oraz na stronie internetowej www.blonie.pl;
- W latach 2012-2017 Gmina osiągnęła wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
|||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw
poziom uzyskany / poziom wymagany (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania |
6,26/10,0 |
18,39/12,0 |
27,37/14,0 |
42,35/16,0 |
33,48/18,0 |
38,47/20,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych
poziom uzyskany / poziom wymagany (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania |
100,0/30,0 |
100,0/36,0 |
100,0/38,0 |
100,0/40,0 |
100,0/42,0 |
100,0/45,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w
poziom uzyskany / dopuszczalny poziom składowania (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
16,21/75,0 |
3,2/50,0* |
1,1/50,0 |
2,94/50,0 |
1,82/50,0 |
1,47/45,0 |
* Dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w 2013 r. obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- niepodjęcie w terminie uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości oraz uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów;
- odbieranie odpadów w okresie od kwietnia do października z częstotliwością rzadszą niż raz na tydzień;
- brak nadzoru nad podmiotami odbierającymi odpady komunalne w zakresie przekazywania kwartalnych i półrocznych sprawozdań odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz w zakresie spełniania wymagań określonych w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- nieweryfikowanie danych zawartych w kwartalnych i półrocznych sprawozdaniach przedkładanych przez podmioty odbierające odpady komunalne w zakresie przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
- niewystępowanie do prowadzących instalacje przyjmujące odebrane zmieszane odpady komunalne o podanie informacji na temat wytworzonych odpadów o kodzie 191212 i sposobie ich zagospodarowania;
- przekazywanie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego wykazu podmiotów wpisanych w danym roku do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wykreślonych z tego rejestru, niezgodnego ze stanem rzeczywistym;
- publikowanie na stronie Urzędu Miejskiego w Błoniu danych w zakresie podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, niezgodnych ze stanem rzeczywistym;
- niepublikowanie informacji o zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Błoniu;
- nieterminowe sporządzenie analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2017 r.;
- nie udostępniano analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Błoniu;
- nieprowadzenie rejestru umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Podjęte działania pokontrolne:
- wydano zarządzenie pokontrolne, w którym wyznaczono termin na przekazanie informacji o podjętych działaniach w celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości do dnia 25 września 2018 r.;
- skierowano wystąpienie pokontrolne dotyczące wszczęcia wobec podmiotów odbierających odpady komunalne w latach 2014-2015 postępowań administracyjnych w przedmiocie nałożenia administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w art. 9x ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.